Van zaadje naar Innovation Cubes

“Waarom zouden we als oppositie nog met voorstellen komen? De coalitie stemt toch tegen.”

Het is een vraag die ik regelmatig krijg als ik gemeenteraadsfracties train. En eerlijk: het is een begrijpelijke vraag.

Wie een tijdje meeloopt in de lokale politiek, kent het patroon. Een oppositiepartij dient een motie in. De wethouder noemt het voorstel sympathiek, soms zelfs interessant. En daarna volgt steevast het ritueel: toch ontraden we het. De coalitie knikt gehoorzaam en stemt het idee weg.

Soms haalt een voorstel niet eens de motiefase. In de wandelgangen is dan al duidelijk dat de meerderheid er niets in ziet. Waarom zou je dan nog de moeite nemen?

Omdat politiek niet alleen gaat over de stemming van vanavond. Soms plant je een zaadje. En pas jaren later zie je wat eruit groeit.

Een persoonlijk voorbeeld: in april 2014 kwam ik als commissielid in Delft met een voorstel voor een Walk of Innovations: een route van station naar de TU-wijk waarin Delftse innovaties zichtbaar zouden worden gemaakt voor bewoners en bezoekers. Niet alleen als eerbetoon aan uitvinders en ondernemers, maar ook om letterlijk een brug te slaan tussen de historische binnenstad en de kenniseconomie die Delft mede vormt.

Mijn partij had na de verkiezingen net te horen gekregen dat we niet langer deel mochten uitmaken van het college, en dit was ons eerste voorstel als nieuwe oppositiepartij. Het idee werd destijds niet bepaald warm ontvangen. “Waarom zouden we Delftse innovaties op straat tentoonstellen?” Wie zit daar eigenlijk op te wachten?” Politiek vertaald: leuk bedacht, maar nee.

En toch.

Twaalf jaar later staan ze er. De Delftse Innovation Cubes. Glazen kubussen op een route van House of Delft bij het station naar de TU-campus, waarin Delftse innovaties zichtbaar worden gemaakt voor iedereen die langsloopt. Een mooie route vol Delftse trots!

Zijn de Innovation Cubes een rechtstreeks gevolg van mijn oude voorstel? Misschien. Maar misschien heeft iemand het later gewoon opnieuw bedacht en viel het deze keer wél in vruchtbare aarde.

Zo gaan ideeën in de politiek soms hun eigen leven leiden. Ze verdwijnen, duiken ergens anders weer op, krijgen een nieuwe naam, een andere afzender of simpelweg een gunstiger tijdsgeest. Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Politiek zou niet moeten draaien om wie de credits krijgt, maar om de vraag of een goed idee uiteindelijk zijn weg vindt. Want uiteindelijk wil ieder raadslid, of je nu lid bent van de coalitie of van de oppositie, zijn of haar gemeente beter maken.

Dat is misschien wel de belangrijkste les voor oppositiepartijen. Lang niet alle voorstellen zullen direct aangenomen worden. Maar sommige voorstellen brengen een gedachte in omloop. Geven het debat een klein zetje. Laten een wethouder alvast wennen aan iets wat vandaag nog te vroeg voelt. En accepteer als het idee later door een ander bedacht en ingebracht wordt.

Maar er zit ook een les in voor coalities. Beoordeel ideeën niet te snel op de afzender. Niet elk oppositievoorstel is een politiek spelletje of kritiek op de wethouder. Vaak zit er gewoon een goed idee tussen. Misschien zelfs een beter idee dan wat al op tafel ligt.

Dus aan iedereen die Delft bezoekt: ga die Innovation Cubes bekijken. Ze zijn prachtig geworden.

Aan oppositieraadsleden: blijf met nieuwe ideeën komen. Ook als je de stemming verliest.

En aan coalities en wethouders: ontraad niet automatisch wat van de overkant komt. Sommige zaadjes hebben gewoon wat meer tijd nodig.

Share